Postępowanie przed sądem I instancji – akt oskarżenia w sprawie o przestępstwo skarbowe
Akt oskarżenia – jako podstawowy rodzaj skargi karnej – określany jest jako oświadczenie woli ścigania karnego, wyrażone przez uprawnionego oskarżyciela w formie przewidzianej przez prawo. Ogólny kształt postępowania przygotowawczego kończącego się sformułowaniem aktu oskarżenia w kontekście odpowiedzialności karno-skarbowej wywodzi się z prawa karnego powszechnego, ale posiada wiele charakterystycznych cech. Sprawia to, że akt oskarżenia na gruncie KKS różni się od swojego odpowiednika występującego w KPK. Uwzględniając specyfikę prawa skarbowego, przedmiot ochrony karnej skarbowej, wyraźny fiskalizm w poszczególnych instytucjach prawnych w KKS oraz majątkowy wymiar sankcji karnych stwierdzić należy, że opracowanie i uzasadnienie aktu oskarżenia w sprawach skarbowych wymaga powierzenia tej czynności procesowej wyspecjalizowanym organom finansowym o szczególnych prerogatywach, zwłaszcza że przedmiotem ochrony w przypadku deliktów skarbowych jest interes fiskalny Skarbu Państwa.
Stan faktyczny sprawy
Jan Nowak pełnił funkcję prezesa zarządu spółki OLAF sp. z o.o. w Katowicach w okresie od 10.8.2005 r. do 12.1.2006 r. W tym czasie doszło do pogorszenia kondycji finansowej spółki; zamierzone inwestycje nie powiodły się. Prezes zarządu zaczął poszukiwać rozwiązań mających na celu zmniejszenie obciążeń fiskalnych i podtrzymanie bytu prawnego spółki.
Jan Nowak jako osoba odpowiedzialna za prawidłowe uiszczanie zobowiązań podatkowych na rzecz Skarbu Państwa składał deklaracje od podatku VAT-7 za miesiące lipiec 2004 r. – grudzień 2005 r., będąc świadomy sytuacji finansowej spółki. Deklaracje zostały złożone: 10.8.2005 r., 9.9.2005 r., 12.10.2005 r., 14.11.2005 r., 7.12.2005 r., 12.1.2006 r. Jako podstawę wystawienia faktur prezes zarządu wskazywał usługi konsultingowe,
projektowe, outsourcingowe i umowę o dzieło. Jako kontrahentów konsekwentnie wskazywał PH Astro Jan Spychalski w Katowicach i FH Judex Andrzej Tracz w Katowicach.
W okresie maj – czerwiec 2006 r. miała miejsce kontrola podatkowa przeprowadzona przez Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach. Kontrola miała na celu zbadanie prawidłowości rozliczeń ze Skarbem Państwa za rok 2005. Okazało się, że Jan Nowak wykazywał zawyżony podatek VAT z tytułu rozliczenia nierzetelnych faktur VAT wystawionych przez: PH Astro Jan Spychalski w Katowicach i FH Judex Andrzej Tracz w Katowicach. Jak stwierdzono, podatnicy ci faktycznie nie istnieli. Jan Spychalski 30.4.2004 r. został wykreślony z ewidencji przedsiębiorców, a następnie 14.5.2005 r. zmarł. Działalność drugiego kontrahenta Andrzeja Tracza nigdy nie istniała ani nie została zarejestrowana, co ustalono na podstawie sprawdzenia numeru NIP i numeru REGON.
Wyniki kontroli ujawniły mechanizm działania Jana Nowaka, sposób wystawiania przez niego faktur oraz kwotę zobowiązania podatkowego i zaległości podatkowej wobec Skarbu Państwa, to jest 440 000 złotych. Inspektor kontroli skarbowej zebrał materiał dowodowy, na który składały się m.in. poszczególne faktury VAT-7 za okres objęty zarzutem oraz kserokopie faktur.
Efektem kontroli było wydanie przez Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Katowicach decyzji z 11.6.2006 r. stwierdzającej zaległość podatkową i kwotę uszczuplenia podatku. Od decyzji tej nie wniesiono odwołania.
14.7.2006 r. Jan Nowak został zatrzymany. 15.7.2006 r. został zwolniony, lecz zastosowano wobec niego środek zapobiegawczy w postaci dozoru Policji i zakazu opuszczania kraju.
23.10.2006 r. Janowi Nowakowi przedstawiono zarzut popełnienia czynu z art. 56 § 1 KKS.
Materiał zebrany w sprawie, dokumentacja spółki OLAF sp. z o.o. w Katowicach oraz faktury i deklaracje VAT-7, a nadto wyjaśnienia złożone przez Jana Nowaka i zeznania świadków – pracowników spółki – pozwoliły na przedstawienie mu zarzutu i sformułowanie aktu oskarżenia.
30.10.2006 r. został on zatwierdzony przez Prokuratora Prokuratury Rejonowej Katowice-Zachód, a następnie wniesiony do sądu.
Ogólne cechy aktu oskarżenia
1. Rodzaj skargi |
akt oskarżenia |
2. Funkcje aktu oskarżenia |
· funkcja inicjująca (funkcja impulsu procesowego): bez skargi uprawnionego oskarżyciela sąd nie przystąpi do rozpoznawania określonej sprawy, jej wniesienie wywołuje stan zawisłości sprawy (lis pendens) w sądzie I instancji; |
3. Istota skargi |
Akt oskarżenia jest żądaniem wniesionym do sądu przez uprawnionego oskarżyciela o wszczęcie postępowania sądowego i ustalenie odpowiedzialności oznaczonej osoby (podmiotu) za określone (zarzucone jej) przestępstwo. |
4. Budowa aktu oskarżenia |
W świetle przyjętego pojęcia skargi nie można wyobrazić sobie jej bytu bez dwóch elementów. Pierwszym z nich jest określenie sprawcy, drugi stanowi określenie zarzucanego mu czynu. Tym samym elementy te stanowią essentialia negotii każdego rodzaju skargi. |
5. Podmioty uprawnione do wniesienia aktu oskarżenia |
Podmiotami uprawnionymi do wniesienia aktu oskarżenia są: |
6. Termin |
Po zakończeniu postępowania przygotowawczego, jeżeli dostarczyło ono podstaw do skierowania przeciw podejrzanemu oskarżenia do sądu, sporządzony zostaje akt oskarżenia przez organ odpowiedni do prowadzenia postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwa skarbowe. Finansowy organ postępowania przygotowawczego w ciągu 14 dni od zakończenia postępowania przygotowawczego sporządza akt oskarżenia i wnosi go do właściwego sądu oraz popiera go przed tym sądem albo wydaje postanowienie o umorzeniu, o zawieszeniu postępowania przygotowawczego albo o uzupełnieniu dochodzenia. O wniesieniu aktu oskarżenia w sprawie o przestępstwo skarbowe finansowy organ postępowania przygotowawczego zawiadamia niezwłocznie prokuratora przez doręczenie mu odpisu tego aktu. |
7. Wymogi dodatkowe |
· wymogi aktu oskarżenia jako pisma procesowego – art. 119 KPK w zw. z art. 113 § 1 KKS; |
8. Szczególne formy aktu oskarżenia |
akt oskarżenia w postępowaniu nakazowym (art. 171–172 KKS). |
9. Czynności zastępujące akt oskarżenia |
· mandat karny w postępowaniu mandatowym; |
Wzór aktu oskarżenia
Sygn. akt D-45/2006; 3 Ds. 1654/06 Katowice, dnia 28.10.2006 r. AKT OSKARŻENIA1 przeciwko Janowi Nowakowi2 o przestępstwo skarbowe z art. 56 § 1 KKS3 Na podstawie wyników prowadzonego śledztwa inspektor kontroli skarbowej Jan Iksiński z Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach, zgodnie art. 155 § 2 KKS4, oskarżam5: Jana Piotra Nowaka – syna Marcina i Leokadii z domu Ptasińska, urodzonego 20.5.1951 r. w Suwałkach, obywatelstwa polskiego, o wykształceniu wyższym, z zawodu ekonomistę, żonatego, mającego na utrzymaniu dwoje dzieci w wieku 4 i 10 lat, zatrudnionego w OLAF sp. z o.o. w Katowicach na stanowisku prezesa zarządu, osiągającego miesięczny dochód w wysokości 10 000 złotych, właściciela domu jednorodzinnego w Katowicach-Ligocie wartości 500 000 złotych oraz samochodu osobowego Seat Cordoba wartości 100 000 złotych, niekaranego (k. akt 237)6; zatrzymanego w dniu 14.7.2006 r. o godz. 10.00 (k. akt 198), zwolnionego w dniu 15.7.2006 r.; postanowieniem z dnia 15.7.2006 r. Prokurator Rejonowy Katowice-Zachód zastosował w stosunku do wymienionego środek zapobiegawczy w postaci dozoru Policji oraz zakazu opuszczania kraju (k. akt 210)7, o to, że8: w okresie od 10.8.2005 r. do 12.1.2006 r9. w Katowicach, będąc prezesem zarządu OLAF sp. z o.o. w Katowicach i na mocy przepisów Ordynacji Podatkowej osobą odpowiedzialną za prawidłowe uiszczanie zobowiązań podatkowych wobec Skarbu Państwa, wbrew przepisom ustawy z 11.3.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w złożonych w Drugim Urzędzie Skarbowym w Katowicach deklaracjach od podatku i usług VAT-7 za miesiące od lipca 2005 r. do grudnia 2005 r. podał nieprawdę, wykazując zawyżony podatek naliczony VAT do odliczenia z tytułu rozliczenia faktur wystawionych przez nieistniejące podmioty i tak: – w deklaracji VAT-7 złożonej 10.8.2005 r. w Katowicach za miesiąc lipiec 2005 r. w kwocie 90 000 (dziewięćdziesięciu tysięcy) złotych, – w deklaracji VAT-7 złożonej 9.9.2005 r. w Katowicach za miesiąc sierpień 2005 r. w kwocie 60 000 (sześćdziesięciu tysięcy) złotych, – w deklaracji VAT-7 złożonej 12.10.2005 r. w Katowicach za miesiąc wrzesień 2005 r. w kwocie 70 000 (siedemdziesięciu tysięcy) złotych, – w deklaracji VAT-7 złożonej 14.11.2005 r. w Katowicach za miesiąc październik 2005 r. w kwocie 60 000 (sześćdziesięciu tysięcy) złotych, – w deklaracji VAT-7 złożonej 7.12.2005 r. w Katowicach za miesiąc listopad 2005 r. w kwocie 70 000 (siedemdziesięciu tysięcy) złotych, – w deklaracji VAT-7 złożonej 12.1.2006 r. w Katowicach za miesiąc grudzień 2005 r. w kwocie 90 000 (dziewięćdziesięciu tysięcy) złotych, co doprowadziło do uszczuplenia podatku VAT10 na łączną kwotę 440 000 (czterystu czterdziestu tysięcy) złotych, to jest o przestępstwo skarbowe określone w art. 56 § 1 KKS w zw. z art. 6 § 2 KKS11(ustawa z 10.9.1999 r., Dz.U. z 2007 r. Nr 111 poz. 765 ze zm.). Na podstawie art. 24 § 1 KPK, art. 31 § 1 KPK w zw. z art. 113 § 1 KKS i art. 115 § 1 i 2 KKS12sprawa podlega rozpoznaniu przez Sąd Rejonowy w Katowicach-Zachód w postępowaniu zwyczajnym13. Na podstawie art. 121 § 1 KKS finansowym organem postępowania przygotowawczego14, któremu przysługują uprawnienia oskarżyciela publicznego, jest inspektor kontroli skarbowej z Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach. UZASADNIENIE15 W dniach od 4.5.2006 r. do 10.6.2006 r. Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach na podstawie upoważnienia do kontroli numer KP/2006/34/AS przeprowadził kontrolę podatkową w spółce OLAF sp. z o.o. w Katowicach w zakresie prawidłowości jej rozliczeń ze Skarbem Państwa za rok 200516. W jej toku ustalono następujące okoliczności. (Dowód: protokół z kontroli skarbowej numer 02/0956/BS – k. akt 5–10). W trakcie kontroli podatkowej ustalono, że podatnik w deklaracjach VAT-7 złożonych za okres lipiec – grudzień 2005 r. wykazał zawyżony podatek naliczony VAT z tytułu rozliczenia nierzetelnych faktur VAT wystawionych przez PH Astro Jan Spychalski w Katowicach i FH Judex Andrzej Tracz w Katowicach. (Dowód: deklaracje VAT-7 za okres od lipca 2005 r. do grudnia 2005 r. – k. akt 45–50, kserokopie faktur – k. akt 52–86). W dniu 10.8.2005 r. OLAF sp. z o.o. złożyła w Drugim Urzędzie Skarbowym w Katowicach deklarację VAT-7 za lipiec 2005 r., w której wykazała zawyżony podatek naliczony VAT do odliczenia w kwocie 90 000 złotych, wynikający z faktur wystawionych przez PH Astro Jan Spychalski w Katowicach i FH Judex Andrzej Tracz w Katowicach z tytułu wykonania usług konsultingowych. (Dowód: deklaracja VAT-7 – k. akt 45, kserokopie faktur – k. akt 52–60). W dniu 9.9.2005 r. OLAF sp. z o.o. złożyła w Drugim Urzędzie Skarbowym w Katowicach deklarację VAT-7 za sierpień 2005 r., w której wykazała zawyżony podatek naliczony VAT do odliczenia w kwocie 60 000 złotych, wynikający z faktur wystawionych przez PH Astro Jan Spychalski w Katowicach i FH Judex Andrzej Tracz w Katowicach z tytułu wykonania usług konsultingowych i projektowych. (Dowód: deklaracja VAT-7 – k. akt 46, kserokopie faktur – k. akt 61–66). W dniu 12.10.2005 r. OLAF sp. z o.o. złożyła w Drugim Urzędzie Skarbowym w Katowicach deklarację VAT-7 za wrzesień 2005 r., w której wykazała zawyżony podatek naliczony VAT do odliczenia w kwocie 70 000 złotych, wynikający z faktur wystawionych przez PH Astro Jan Spychalski w Katowicach i FH Judex Andrzej Tracz w Katowicach z tytułu wykonania usług konsultingowych. (Dowód: deklaracja VAT-7 – k. akt 47, kserokopie faktur – k. akt 67–70). W dniu 14.11.2005 r. OLAF sp. z o.o. złożyła w Drugim Urzędzie Skarbowym w Katowicach deklarację VAT-7 za październik 2005 r., w której wykazała zawyżony podatek naliczony VAT do odliczenia w kwocie 60 000 złotych, wynikający z faktur wystawionych przez PH Astro Jan Spychalski w Katowicach i FH Judex Andrzej Tracz w Katowicach z tytułu wykonania usług konsultingowych. (Dowód: deklaracja VAT-7 – k. akt 48, kserokopie faktur – k. akt 71–74). W dniu 7.12.2005 r. OLAF sp. z o.o. złożyła w Drugim Urzędzie Skarbowym w Katowicach deklarację VAT-7 za listopad 2005 r., w której wykazała zawyżony podatek naliczony VAT do odliczenia w kwocie 70 000 złotych, wynikający z faktur wystawionych przez PH Astro Jan Spychalski w Katowicach i FH Judex Andrzej Tracz w Katowicach z tytułu wykonania usług konsultingowych i outsourcingowych. (Dowód: deklaracja VAT-7 – k. akt 49, kserokopie faktur – k. akt 75–80). W dniu 12.1.2006 r. OLAF sp. z o.o. złożyła w Drugim Urzędzie Skarbowym w Katowicach deklarację VAT-7 za grudzień 2005 r., w której wykazała zawyżony podatek naliczony VAT do odliczenia w kwocie 90 000 złotych, wynikający z faktur wystawionych przez PH Astro Jan Spychalski w Katowicach i FH Judex Andrzej Tracz w Katowicach z tytułu wykonania usług konsultingowych i umów o dzieło. (Dowód: deklaracja VAT-7 – k. akt 50, kserokopie faktur – k. akt 81–86). Z informacji uzyskanych z Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach wynika, że PH AstroJan Spychalski w Katowicach było zarejestrowane jako podatnik VAT w okresie od dnia 12.9.1998 r. do dnia 14.5.2004 r. Właściciel PH Astro Jan Spychalski został wykreślony z ewidencji przedsiębiorców prowadzonej przez Urząd Miasta w Katowicach w dniu 30.4.2004 r. W dniu 14.5.2005 r. Jan Spychalski zmarł. (Dowód: pismo z Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach – k. akt 124–126, zaświadczenie z ewidencji działalności gospodarczej – k. akt 134, odpis skrócony aktu zgonu – k. akt 135). Odnosząc się do podatnika FH Judex Andrzej Tracz w Katowicach, na podstawie numeru NIP ustalono w Drugim Urzędzie Skarbowym w Katowicach, że wymieniony podatnik VAT o podanym numerze NIP nie istnieje. W Urzędzie Miasta w Katowicach nie zarejestrowano działalności gospodarczej FH Judex Andrzej Tracz w Katowicach. Numer REGON dotyczył innego podmiotu, a pod wskazanym na fakturach VAT adresem nie funkcjonował ww. podmiot. (Dowód: pismo z Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach – k. akt 165–168, pismo z Urzędu Miasta w Katowicach – k. akt 170, pismo z Urzędu Statystycznego w Katowicach – k. akt 171). Wykazanie zawyżonego podatku naliczonego spowodowało powstanie zobowiązania i zaległości podatkowej w podatku od towarów i usług za okres lipiec – grudzień 2005 r. w łącznej kwocie 440 000 złotych. Powyższe zostało zawarte w decyzjach Dyrektora Drugiego Urzędu Kontroli Skarbowej w Katowicach z dnia 11.6.2006 r. o numerach 06/0567/BS/D-1, 06/0567/BS/D-2, (Dowód: decyzja Dyrektora Drugiego Urzędu Kontroli Skarbowej w Katowicach – k. akt 180–184). Według odpisu z KRS oraz umowy o pracę Jana Nowaka w inkryminowanym okresie był on osobą odpowiedzialną za prawidłowe regulowanie zobowiązań podatkowych przez spółkę wobec Skarbu Państwa. Deklaracje VAT-7 były podpisywane przez prezesa zarządu OLAF sp. z o.o. w Katowicach Jana Nowaka. (Dowód: odpis z KRS – k. akt 173–-176, umowa o pracę Jana Nowaka – k. akt 177–179). Janowi Nowakowi postawiono zarzut popełnienia przestępstwa skarbowego określonego w art. 56 § 1 KKS w zw. z art. 6 § 2 KKS. Przesłuchany w charakterze podejrzanego początkowo przyznał się do zarzuconego mu czynu, aczkolwiek z jego dalszych wyjaśnień wynikało, że nie czuje się winny zarzuconego mu czynu. Wyjaśnił, że zawyżenie podatku naliczonego było spowodowane złą sytuacją finansową spółki i koniecznością zmniejszenia obciążeń fiskalnych; jednocześnie przyznał, iż zabezpieczone faktury VAT zamawiał za pośrednictwem sieci Internet. (Dowód: wyjaśnienia Jana Nowaka – k. akt 199–203, wydruk z poczty elektronicznej – k. akt 187–190). Jan Nowak nie był uprzednio karany sądownie. (Dowód: karta karna – k. akt 237). W tym stanie rzeczy wniesienie aktu oskarżenia jest w pełni uzasadnione. Materiały wskazujące na możliwość popełnienia przez Jana Nowaka przestępstwa z art. 270 § 1 KK przekazano do Prokuratury Rejonowej Katowice-Zachód zgodnie z właściwością rzeczową. I. Lista osób podlegających wezwaniu na rozprawę17: oskarżony Jan Nowak, k. akt 199–203, zamieszkały w Katowicach-Ligocie, ul. Kaliska 1, wraz z obrońcą z wyboru adw. Michałem Kowalskim – Kancelaria Adwokacka, ul. Skośna 5/10, Katowice; świadkowie: k. akt 217–219 Maria Osinka, k. akt 221–223 Zygmunt Kuraś. II. Wykaz innych dowodów do przeprowadzenia na rozprawie18:
(data i podpis inspektora kontroli skarbowej19) inspektor kontroli skarbowej Jan Iksiński Marian Drozd, prokurator Prokuratury Rejonowej Katowice-Zachód w Katowicach, po zapoznaniu się z w dniu 30.10.2006 r. z aktami sprawy o sygnaturze 3 Ds. 1654/06, na podstawie art. 155 § 2 KKS, zatwierdza powyższy akt oskarżenia20. (data i podpis prokuratora) prokurator Prokuratury Rejonowej Katowice-Zachód w Katowicach Marian Drozd Załącznik do aktu oskarżenia21: Załączam do wiadomości Sądu: 1) na podstawie art. 333 § 3 KPK w zw. z art. 113 § 1 KKS listę osób podlegających wezwaniu na rozprawę wraz z adresami: świadkowie:
2) na podstawie art. 334 § 1 KPK w zw. z art. 113 § 1 KKS: akta sprawy karnej skarbowej22. inspektor kontroli skarbowej Jan Iksiński |
Źródła:
- J. Grajewski, L.K. Paprzycki, S. Steinborn, Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Tom I (art. 1–424), Kraków 2006;
- F. Prusak, Kodeks karny skarbowy. Komentarz. Tom II (art. 54–191), Kraków 2006;
- T. Razowski, Formalna i merytoryczna kontrola oskarżenia w polskim procesie karnym, Kraków 2005;
- S. Zabłocki, Postępowanie odwoławcze w nowym kodeksie postępowania karnego. Komentarz praktyczny, Warszawa 1997;
- Postanowienie SA w Krakowie z 16.12.1999 r., II AKz 279/99, Prok. i Pr. 2000, Nr 4, poz. 25, dodatek;
- Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości – Regulamin wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury z 27.8.2007 r. (Dz.U. Nr 169 poz. 1189 ze zm.);
- Ustawa z 10.9.1999 r. Kodeks karny skarbowy, t. jedn.: Dz.U. z 2007 r. Nr 111 poz. 765 ze zm.;
- Wyrok SN z 26.10.1995 r., II KRN 131/95, Prok. i Pr. 1996, Nr 5, poz. 8.
* Autorka jest doktorantką Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach – Katedra Prawa Karnego Procesowego; w latach 2003–2005 pełniła funkcje członka sekcji karnej Studenckiej Poradni Prawnej Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, sprawowała ponadto funkcję rzecznika prasowego Studenckiej Poradni Prawnej.
1 Oznaczenie rodzaju pisma.
2 W postępowaniu w sprawach o przestępstwa skarbowe stronami są: oskarżyciel publiczny, oskarżony, podmiot pociągnięty do odpowiedzialności posiłkowej oraz interwenient (art. 120 § 1 KKS).
3 Zgodnie z art. 56 § 1 KKS podatnik, który składając organowi podatkowemu, innemu uprawnionemu organowi lub płatnikowi deklarację lub oświadczenie, podaje nieprawdę lub zataja prawdę albo nie dopełnia obowiązku zawiadomienia o zmianie objętych nimi danych, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.
4 Akt oskarżenia zatwierdza i wnosi do sądu prokurator. W akcie oskarżenia należy także wskazać finansowy organ postępowania przygotowawczego, któremu przysługują uprawnienia oskarżyciela publicznego (art. 155 § 2 KKS).
5 Oprócz prokuratora oskarżycielem publicznym przed sądem jest organ, który wnosi i popiera akt oskarżenia (art. 122 § 1 KKS).
6 Należy wskazać imię i nazwisko oskarżonego oraz inne dane o jego osobie, zebrane stosownie do art. 213 § 1 KPK w zw. z art. 113 § 1 KKS (to jest tożsamość, wiek, stosunki rodzinne, majątkowe, wykształcenie, zawód, źródła dochodu i dane o karalności). Jeżeli czyn został popełniony w warunkach wymienionych w art. 37 § 1 pkt 4 KKS, należy obligatoryjnie wskazać to w akcie oskarżenia (art. 332 § 1 pkt 3 KPK).
7 Wskazanie danych o zastosowaniu środka zapobiegawczego, zgodnie z art. 332 § 1 pkt 1 in fine KPK w zw. z art. 113 § 1 KKS.
8 Dokładne określenie zarzucanego oskarżonemu czynu ze wskazaniem czasu, miejsca, sposobu i okoliczności jego popełnienia oraz skutków, a zwłaszcza wysokości powstałej szkody (art. 332 § 1 pkt 2 KPK w zw. z art. 113 § 1 KKS). Istnieją dwa sposoby określenia czynu. Pierwszy to tzw. repetycja polegająca na wpisywaniu najpierw ustawowych znamion czynu, a następnie wyrażeń konkretyzujących te znamiona. Drugi to tzw. podstawienie polegające na podaniu wyrażeń oddających stan faktyczny sprawy bez powtarzania ustawowych znamion czynu. W praktyce przeważa ten drugi sposób.
9 Jeżeli zarzucany czyn spełnia przesłanki czynu ciągłego, należy wskazać ramy czasowe czynu z powołaniem art. 6 § 2 KKS w kwalifikacji prawnej czynu.
10 Narażenie na uszczuplenie należności publicznoprawnej czynem zabronionym jest to spowodowanie konkretnego niebezpieczeństwa takiego uszczuplenia – co oznacza, że zaistnienie uszczerbku finansowego jest wysoce prawdopodobne, choć nie musi nastąpić (art. 53 § 28 KKS).
11 Wskazanie przepisów ustawy karnej, pod które zarzucany czyn podpada (art. 332 § 1 pkt 4 KPK). Jak zauważył SN, opis czynu zarzuconego sprawcy powinien uwypuklać te cechy, które decydują o kwalifikacji prawnej tego czynu – wyr. z 26.10.1995 r., II KRN 131/95, Prok. i Pr. 1996, Nr 5, poz. 8.
W sytuacji, gdy jedna osoba jest oskarżona o kilka czynów (łączność podmiotowa), możliwe jest ułożenie zarzutów na podstawie kryterium historycznego, tj. w porządku chronologicznym, albo kryterium wagi przestępstwa, według którego umieszcza się na pierwszym miejscu zarzut najpoważniejszy, a po nim łagodniejsze.
12 Zgodnie z art. 115 § 1 i § 2 KKS w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe orzekają sądy powszechne albo sądy wojskowe. Sąd rejonowy orzeka w pierwszej instancji, z wyjątkiem spraw przekazanych ustawą do właściwości innego sądu.
13 Wskazanie sądu właściwego do rozpoznania sprawy i trybu postępowania (art. 332 § 1 pkt 5 KPK). Treść aktu oskarżenia oznacza przedmiot postępowania, zatem właściwość miejscową i rzeczową sądu oraz tryb postępowania. Sąd nie jest tym związany, ponieważ powinien z urzędu badać swoją właściwość (art. 35 § 1 KPK). Badanie to nie może polegać na merytorycznej ocenie materiału dowodowego – postanowienie Sądu Apelacyjnego w Krakowie z 16.12.1999 r., II AKz 279/99, Prok. i Pr. 2000, Nr 4, poz. 25, dodatek.
14 Postępowanie przygotowawcze prowadzi urząd skarbowy – w sprawach o pozostałe przestępstwa i wykroczenia skarbowe – oraz inspektor kontroli skarbowej – w sprawach ujawnionych w zakresie działania kontroli skarbowej (art. 133 § 1 pkt 2 i 3 KKS). Zgodnie z § 209 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości – regulaminu wewnętrznego urzędowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury z 27.8.2007 r. (Dz.U. Nr 169, poz. 1189 ze zm.) – wskazać należy sąd właściwy do rozpoznania sprawy, co następuje przez wymienienie nazwy sądu i jego siedziby oraz powołanie przepisów uzasadniających właściwość rzeczową i miejscową, natomiast w sprawach o przestępstwa skarbowe w akcie oskarżenia należy wskazać organ finansowy uprawniony do działania, obok prokuratora, w charakterze oskarżyciela publicznego.
15 Uzasadnienie skargi pełni rolę sprawozdawczą, będąc rozwinięciem zarzutu, wyrażając wolę ścigania sprawcy i realizując w stosunku do konkluzji funkcję porządkową. Uzasadnienie aktu oskarżenia może być sporządzone według różnorodnych metod: metodą syntetyczną, chronologiczną albo łączącą obie te metody (mieszaną). Metoda syntetyczna przedstawia okoliczności sprawy w rzeczowym zestawieniu. Metoda chronologiczna opisuje kolejno czynności podejmowane w postępowaniu przygotowawczym, które doprowadziły do przedstawienia zarzutów konkretnej osobie i wniesienia przeciwko niej aktu oskarżenia. Metoda mieszana, najczęściej stosowana w praktyce, zawiera składniki syntetyczne i chronologiczne. W uzasadnieniu należy przytoczyć fakty i dowody, na których oskarżenie się opiera, a w miarę potrzeby wyjaśnić podstawę prawną oskarżenia i omówić okoliczności, na które powołuje się oskarżony w swej obronie (art. 332 § 2 KPK w zw. z art. 113 § 1 KKS).
16 Przepisy kodeksu mają ponadto na celu takie ukształtowanie postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, aby osiągnięte zostały cele tego postępowania w zakresie wyrównania uszczerbku finansowego Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innego uprawnionego podmiotu, spowodowanego takim czynem zabronionym(art. 114 § 1 KKS).
17 Akt oskarżenia powinien zawierać listę osób, których wezwania oskarżyciel żąda, oraz wykaz innych dowodów, których przeprowadzenia na rozprawie głównej domaga się oskarżyciel (art. 333 § 1 KPK w zw. z art. 113 § 1 KKS).
18 Wykaz dowodów stanowi ujawnienie podstawy dowodowej ustaleń faktycznych oraz jednocześnie wniosek dowodowy skierowany do sądu o przeprowadzenie wskazanych dowodów.
19 Akt oskarżenia powinien być podpisany własnoręcznie. Należy zgodzić się z zapatrywaniemS. Zabłockiego, że podpisanie skargi polega na umieszczeniu nazwiska autora we wskazanych miejscach, co oznacza, że nie może być uznane za jej podpisanie wykazanie takiego autora w sposób mechaniczny (pieczątka, faksymile); S. Zabłocki, Postępowanie odwoławcze w nowym kodeksie postępowania karnego. Komentarz praktyczny, Warszawa 1997, s. 124.
20 Zatwierdzenie aktu oskarżenia jest procesową formą jego aprobaty co do treści i formy oskarżenia oraz legitymacji osoby, która sporządzała akt. Polega ono także na stwierdzeniu prawidłowości przebiegu i rezultatów postępowania przygotowawczego. Zgodnie z art. 155 § 2 KKS akt oskarżenia zatwierdza i wnosi do sądu prokurator.
21 Do aktu oskarżenia dołącza się, do wiadomości sądu, listę ujawnionych osób pokrzywdzonych z podaniem ich adresów, a także adresy osób, o których mowa w art. 333 § 1 pkt 1 KPK (art. 333 § 3 KPK w zw. z art. 113 § 1 KKS).
22 Z aktem oskarżenia przesyła się sądowi akta postępowania przygotowawczego wraz z załącznikami, a także po jednym odpisie aktu oskarżenia dla każdego oskarżonego (art. 334 § 1 KPK w zw. z art. 113 § 1 KKS).